logo

blauw 5 rood 6
30 km 25 km

Informatie
VVV Kantoor Rue Saint-Gilles 12  6870, Saint-Hubert Tel: 061/61.30.10 Fax:061/61.54.44
Lokatie in Belgie

Loading example gpx into google maps ...
Extra informatie
Fietsverhuur
Cycles et Sport Godfroid, route de Poix 11b, Tel: 061/61.28.10, Fax:Openingsuren : elke dag van 9 - 19 u, op zondag van 9-12 u, gesloten op maandag.
Opmerking
Kaart is beschikbaar en bevat 25 wandelingen en 6 MTB-routes, deze kaart is beschikbaar in het VVV-kantoor te St. Hubert en fietshandel Godfroid. Ze kost € 7,5
Route 3 en 4 sluiten ook aan op route 2.
Openingsuren VVV-kantoor: alle dagen van 9 tot 17u30
Commentaren
Uw eigen commentaar toevoegen
Van: KoenuhhhIngegeven op: 22-aug-2015Gereden op: 18-aug-2015
We zaten afgelopen week in een klein huisje in Awenne. De blauwe route lag pal aan het huisje deze hebben we dus gereden. De route heeft geen enkele singletrack en de enige uitdaging die er is dat is het klimmen. Verder gaat de route ook voor 35% over asfalt. Kortom relatief eenvoudige route. Heb de route wel gefilmd met de gopro: https://www.youtube.com/watch?v=8_yO8u5ySg8

De dag daarvoor ook nog de groene (route 4) route gereden. Deze had zo goed als niets met mountainbiken te maken, een makkie! Ook deze hebben we gefilmd:https://www.youtube.com/watch?v=ytEYcwyMXb0

De laatste dag zijn we uitgeweken naar Houffalize omdat we het in Saint-Hubert een beetje tegen vonden vallen, er moet toch wel meer uit te halen zijn lijkt me? In Houffalize werden we niet teleurgesteld in ieder geval. We waren ook vrij laat met het boeken van deze vakantie anders waren we ook wel ergens anders heen gegaan. Het is wel een mooie streek waar je van alles kan bezoeken!
Van: jef damsIngegeven op: 20-jul-2015Gereden op: 15-jul-2015
heb de blauwe en rode lus gedaan. Alles was goed afgepijlt, nergens verkeerd gereden. Het parkoer zalf is niet echt spannend, heel veel zandwegen en geen echte single tracks. Maar wel mooie streek
Van: Hendriks GijsIngegeven op: 5-feb-2014Gereden op: 2-feb-2014
Afgelopen zondag eropuit getrokken in Saint-Hubert. Hadden een vakantiehuisje gehuurd in Smuid en dit was het dichtstbijzijnde dorpje met een deel vaste routes.
Routes vertrekken aan de rotonde in het centrum, wagen had ik geparkeerd op de parking vd carrefour. Eerst de rode route gereden maar zoals reeds vermeld in het centrum
even opletten want de pijltjes zie je soms niet direkt. Maar mits wat aandacht valt het allemaal goed mee! Het enige punt waar ik even de route niet meer vond was wanneer je Val de Poix
passeert over de baan en erna een stuk naar boven moet fietsen op een lang stuk asfalt dat uitkomt in Libin. Hier zag ik in het begin wel nog een bordje rechts tegen een verlichtingspaal
maar erna geen bordjes meer te bespeuren, Al links en recht kijkend wist ik dat ik al een heel stuk te ver zat en kwam ik al het bord 'Libin Bienvenue' tegen. Dusja toen teruggedraaid tot dat laatste
rode bordje tegen die verlichtingspaal en nog eens opnieuw geprobeerd. Opnieuw niets te zien. Maar waar de bocht op een bepaald moment voor de eerste keer naar rechts draait moet je links een paadje in.
Er staat een bordje bij, iets met ' domaine..' Volg dus een stuk dit pad, en iets verder ga je rechts iets hoger in een boom terug een rood bordje tegenkomen! Vanaf hier was alles terug netjes afgepijld,
al bij al dus geen drama! Was een heel mooie route, paar pittige stukjes maar niet overdreven. Vooral het stuk langs de l'homme, zeer mooi..

Dag erna gele route gereden. Deze begon net op hetzelfde punt als de rode en liep ook een stukje met deze mee. Het eerste stuk in de bos is wel e serieus begaaid stukje. Teveel camions, traktoren.. je ne sais pas doorgereden
vermoed ik. Ma bon, voor de 1 misschien een uitdaging, voor de ander een hekelpuntje. Wanneer je dan uit het bos komt ontbreekt er een bordje voor rechts af te slaan. Rechtdoor zie je een expresweg passeren. De weg rechts leidt je
over een brug die erover loopt (richting vesqueville). De rest van de route verliep redelijk vlot maar goed uit je doppen kijken, de pijltjes hangen soms niet al te strategisch. Na het 'voetbalplein' van fc boeregat ,op het stuk asfalt, opletten als je trg links de bos indraait. Helemaal links aanhouden, bena terug 180 graden de andere kant op. Je gaat het wel zien, maar ik ben stukje rechtdoor gereden tot het doodliep. Dus samengevat, mits de nodige aandacht zal je zeker niet verloren rijden. Het is een mooie rustige route langs de velden en stukjes in de bos.

Volgende keer de blauwe rijden!

Hopelijk heb ik bij deze wat nuttige informatie voorzien..

Veel bikefun!
Van: C & KIngegeven op: 3-apr-2013Gereden op: 2-apr-2013
Wij hebben rit 6 (rood) gereden.
Zeer fijne tocht door een prachtig landschap.
De moeilijkheidsgraag was ideaal voor ons. Er zaten snelle afdalingen in en enkele zeer pittige beklimmingen.
Wij zijn sportief maar zeker geen getrainde mountainbikers.
De route stond duidelijk aangegeven. Maar een kaart was soms toch geen overbodige luxe.
Voor zij die de benen willen strekken en zich aangenaam moe willen maken, is dit een aanrader!
Van: C & KIngegeven op: 3-apr-2013Gereden op: 2-apr-2013
Wij hebben rit 6 (rood) gereden.
Zeer fijne tocht door een prachtig landschap.
Wij zijn sportief maar zeker geen getrainde mountainbikers.
Van: ThomasIngegeven op: 2-nov-2011Gereden op: 2-nov-2011
Vandaag rit 1 en rit 6 gereden in een prachtig herfstweertje (10 graden).

Rit 1 is een mooi ritje zonder al te veel technisch stukken. Het offroad gehalte is eerder minimaal maar de streek (tussen de verschillende bossen door) is prachtig. Deze rit is aangeraden als je rustig wil beginnen. Hoogtemeters: +/- 300m.

Rit 6 is genaamd naar de rivier La Lhomme en dit is een ongelofelijk mooie rit, zeker in deze periode van vallende bladeren. Eerst rij je een stuk weg uit St. Hubert op asfalt om nadien het bos in te duiken. Prachtige afdaling aldaar een mooi stuk langs de rivier en een aantal keer onder de spoorwegbruggen. Heb al vele ritten gereden in de Ardennen en deze behoort zeker tot de top 5.

Later deze week rijden we nog 2 ritten.

Opmerkingen:
- een kaart is geen overbodige luxe
- de bordjes hangen er allemaal maar hangen zowel rechts als links van de baan, dus goed opletten is de boodschap.
- de meeste ritten starten aan het rondpunt van de GB.
Van: Magic 10Ingegeven op: 14-apr-2009Gereden op: 6-apr-2009
maandag vertrokken voor het rode parcour in Val de Poix waar ook ons hotelletje was ,tamelijk goed bewijzert enkel als je in Saint hubert zelf komt dan is er een pijltje weg dus gewoon naar het centrum gereden tot aan het rond punt en dan weer het parcour opgenomen
een mooi parcour !!
dinsdag de blauwe proberen terijden alsook met de kaart mis gereden dit al na +- 6km dan maar een wandelpad genomen terug op het blauwe trajekt gekomen en verder gereden maar slechts 12 km iets gegeten en op naar de gele die de beste uitgepijlt was
alle parcour zijn goed berijdbaar alleen spijtig dat er veel bomen waren gekapt
Van: BjornIngegeven op: 19-mar-2009Gereden op: 14-mar-2009
Wij dachten een mooi ritje te starten de zaterdagmorgen... Allé, het was geestig maar we wisten bijna nooit waar we aan het rijden waren. De dag voordien naar VVV-kantoor geweest en een kaartje gekocht (opmerkingen hier voordien gelezen). We wilden de gele toer aan Vesqueville starten van 22km en dan een toer kiezen bij St.-Hubert. Wel, na goed een 4 km waren we al de bewegwijzering kwijt, lees: er stonden geen meer... Dan maar wandelpaden gevolgd, die wel heel lekker waren, maar toch de verkeerde richting uit. Uiteindelijk hebben we onze km's gereden, maar mijn compagnon had een beetje overal pijn. hihi
Van: WouterIngegeven op: 20-nov-2008Gereden op: 8-nov-2008
Op 8/11 hebben we de blauwe toer (31 km op teller) gereden. Al snel werden er al twee dingen duidelijk : 1) goede zaak dat we de kaart gaan kopen waren in het VVV kantoor want die hebben we regelmatig nodig gehad! 2) dit is geen parcours voor weinig (lees on-) getrainde fietsers. Na een 6-tal km zijn er 2 kameraden afgehaakt mits te zwaar. Met z'n drieen hebben we de rit uitgedaan. Het was redelijk zwaar ( ben ook niet de meest scherpe atleet ;-)) met pittige hellingen vooral in het midden van de toer is er een straffe beklimming door het bos die we te voet moesten doen mede door de vettige ondergrond. Al bij al wel een leuke ervaring geweest in een mooi kader.
Van: JantjeIngegeven op: 17-oct-2007Gereden op: 16-oct-2007
Gisteren de rode en blauwe toer gereden. De rode vonden we best wel oké, vooral de single-track naast de rivier. De blauwe toer heeft net iets teveel asfaltstroken.
Van: Geert LauwaertIngegeven op: 18-sep-2007Gereden op: 16-sep-2007
Eindelijk terug te Saint-Hubert.
Rijders: Stig en Geert.

Eerst Brigitte&Yves uitgewuift met hun moto en dan aangezet om de route te doen die we al veel te lang hadden uitgesteld. Namelijk die van Fourneau. Groen en Geel(25km).

De klim naar de top is lang en lastig maar ozo plezant. en dit om de natuur ronduit schitterend is!!
Eens boven rijd je een tijdje op de top om dan de afdaling in te zetten. en die is waaaaanzinnig lang. Tot hiertoe de langste ooit gedaan. Zelfs rekening houdend met de Provence en de Jura!

De makkers Yves,Walter en Frank moeten zeker eens mee! Desnoods maken we er een daguitstap van.

De Mudhuppers
Van: Judith en DieterIngegeven op: 17-jul-2007Gereden op: 15-jul-2007
Afgelopen weekend hebben wij achtereenvolgens het rode (zaterdag), blauwe en gele (zondag) circuit gereden. We logeerden in Poix-st-hubert (waar het station ligt), vanwaar je meteen kan inpikken op het rode circuit. In het bos kort na het vertrek uit poix hebben we toch een paar keer de kaart moeten bovenhalen, maar voor de rest was het circuit goed uitgepijld. Het blauwe en gele (22 km) circuit waren heel goed uitgepijld, maar de kaart komt natuurlijk goed van pas als je circuits wil combineren. Wij hebben 's zondags vanuit poix eerst een stukje het rode circuit gevolgd, en dan overgeschakeld op het gele circuit om dan in sint-hubert een hapje te eten en daarna de blauwe lus te doen tot in arville om dan van daar terug te rijden naar poix-st-hubert.
De routes, de natuur en het landschap zijn ronduit prachtig. Zelfs tijdens een zonovergoten weekend in de zomervakantie kom je toch geen kat tegen eens je offroad gaat. Van de drie routes is de blauwe het mooist. Zo heb je tussen arville en awenne plots een prachtig zicht op st-hubert en zijn basiliek. Vanuit awenne begint dan een geleidelijke klim, op asfalt weliswaar, naar de 'col de la blanche virée', daarna, na een afdaling naar het riviertje la lomme, doe je die klim nog eens over, maar dan offroad. Sterke punten van de rode lus zijn de klim in het bos na poix, en een onwaarschijnlijke single track in de laatste km van het circuit langs de rivier. In die lus zit ook een venijnig stukje bergop wanneer je op weg naar arville de grote weg verlaat en het bos inslaat: na vier pogingen ben ik maar te voet naar boven geklauterd :)
Van: bart van mieghemIngegeven op: 14-oct-2006Gereden op: 28-oct-2006
iemand nog een kaartje over? Ze hebben er bij de toeristische dient geen meer -- We zouden met een aantal niet-mtb'ers de gele of de rode willen rijden. Aanrader of toch niet?
Van: Pim en JanIngegeven op: 16-sep-2006Gereden op: 11-sep-2006
Vorige commentaren zijn nog van toepassing: Mooie routes en goed aangegeven. Wij hebben 3 en 4 op een dag gereden en dezelfde week ook route 2. Afdaling van route 4 is geen voldoening voor de klim die je ervoor moet volbrengen, eenmaal boven over asfalt weer terug. Voor de rest een prima ATB gebied! De andere routes komen we zeker nog een keer rijden.
Van: Tim DesplentereIngegeven op: 20-nov-2005Gereden op: 20-nov-2005
Ten slotte ook de overige routes gereden: 3 en 4
Beide routes kun je niet starten in Saint-Hubert zelf, maar je moet richting Nassogne rijden. Onderweg kom je een site tegen met verschillende musea en verschillende parkings. Daar kun je dan van start gaan. Aanvankelijk vind je enkel de groene pijlen van route 4, maar al heel vlug kom je ook de gele pijltjes van route 3 tegen.
Beide routes hebben 1 gemeenschappelijke klim: een lange, heel plezante klim. Eenmaal bovengekomen splitsen ze op. Route 3 gaat eerst nog over een heel stuk asfalt, om vervolgens kort af te draaien naar rechts. Daar wacht je dan een lange afdalingen, bijna terug tot aan de start. Deze lus is best wel fijn om rijden. Allemaal brede bosdreven, niet echt technisch, maar een heel mooi decor (bos, massa's bos!)
Route 4 is dan weer een tegenvaller. Eenmaal route 3 en 4 opsplitsen zit er voor route 4 niet veel moois meer bij. Nog slechts één stukje onverhard van +-100m en verder allemaal asfalt. Een lange snelle afdaling, dat wel, maar niet echt de naam mountainbikeroute waardig... Een afrader wat mij betreft. Je kunt veel beter route 3 nemen.
Wat wel een mogelijkheid is, en dat heb ik gedaan, dat is route 2, 3 en 4 combineren. Ik ben begonnen met 3, vervolgens 2 en geeïndigd met 4. Dat maakt een tochtje van ongeveer 42km. Als je het zo combineert steekt dat laatste asfaltstuk van de 4 niet eens zo hard tegen.
O ja, geen kaartje nodig gehad onderweg (tenzij om de start en de verbindingstukken tussen de routes te vinden). Have fun!
Van: Tim DesplentereIngegeven op: 10-nov-2005Gereden op: 10-nov-2005
Nu ook route 6 (rood) gereden. Vond dit de mooiste route van wat ik al gereden heb in St Hubert (2, 5 en 6). Hoewel het niet zozeer een lastige route is, vind ik ze vooral mooi gelegen. Ik heb quasi constant genoten van de omgeving. Hier en daar zelfs een kort stukje singletrail, een lange vlotte afdaling en een paar korte pittige klimmetjes maakten het een heel mooi tochtje.
Bovendien kaart niet moeten bovenhalen, tenzij heel even in St. Hubert zelf. Route staat perfect aangegeven eenmaal je buiten het centrum bent.
Dat is wel het minpunt (zoals eerder al gezegd): nergens geen infobord om de start aan te geven en in St. Hubert zelf vrij lamentabele bewegwijzering. (mss een taktiek om kaartjes te verkopen? ;-) )
Binnenkort ook de rest van de routes, I'll let you know!
Van: Tim DesplentereIngegeven op: 7-nov-2005Gereden op: 7-nov-2005
Vandaag route 2 en 5 gereden.

Vooreerst een aantal algemene opmerkingen: bepijling was quasi perfect, maar toch vind ik het een aanrader om een kaartje mee te nemen. Hier en daar moet je toch wat gokken en dan is het gezelliger om even te kunnen controleren. De kaart is trouwens heel duidelijk, een aanrader voor andere steden!

Wat ik wel een minpunt vond was de start vinden van de routes. Met name route 2 vind je niet zonder kaart. Een ander minpunt vond ik ook de lange asfaltstroken bij het begin en einde van de routes.

De routes zelf dan vond ik best wel aangenaam. Ze blijven heel goed berijdbaar, zelfs na een nacht en een voormiddag regen (zoals ik het gereden heb dus). De routes doen vooral grote bosdreven aan en ietwat te weinig technische passages naar mijn gevoel, maar dat is subjectief natuurlijk. Route 5 is zowat constant op en af, terwijl je in route 2 langere hellingen voorgeschoven krijgt. (vooral de laatste lange helling na een korte asfaltafdaling vond ik wel sjiek: heel mooi decor, zeker in deze tijd van het jaar, en een mooie lange klim!).

Trouwens: het vvv-kantoor bevindt zich in het straatje recht tegenover de grote kerk van St-Hubert. 50m inwandelen (1-richtingsstraat!)en dan vind je het aan je rechterkant. Om de fietswinkel te vinden moet je eerst de blauwe route eventjes volgen en dan vind je de winkel aan je linkerkant.

Dusja, kaartje kopen en genieten maar!
Van: Jos TrappeniersIngegeven op: 8-aug-2005Gereden op: 7-aug-2005
Blauw 5 en rood 6 gereden : de bepijling is hier perfect, de mtb-kaart is hiervoor niet nodig. Het bezit van een plaatselijke kaart laat echter toe om eigen initiatieven te nemen ; zo kwam de kaart van pas om op blauw 5 door te fietsen naar Mirwart om er iets te gaan drinken (op het terras van het poepchique restaurant).
Algemene opmerkingen voor 5 en 6 : goed berijdbaar, zelfs na onweersbuien, hard steenachtig, geen modderpoelen.
Mevrouw Godfroid vertelde mij dat 6 door het water baden is, maar dan moet het peil van de Lomme toch al heel hoog stijgen, denk ik. Volgens haar zou 6 ook lang en ver van de wereld zijn ; mijn zin voor avontuur werd teleurgesteld.
De routes zijn tof, maar inderdaad toch iets te veel asfalt vooral tegen Saint-Hubert aan.
Mevrouw Godfroid vertrouwde mij toe dat deze nieuw hertekende kaart de wildzones nog meer vermijdt en bijgevolg ook de diepe bossen.
Van: Geert LauwaertIngegeven op: 18-apr-2005Gereden op: 16-apr-2005
Stig en ik, papa Geert hebben de blauwe route enfin een keer VOLLEDIG kunnen rijden. AL eens geprobeerd in november maar vanwege het jachtseizoen hebben we die moeten afbreken. Na wat "overleg" toen met de boswachter zijn we route in omgekeerde richting verder moeten gaan...;o)))
Maar nu: we hebben deze blauwe route van 30km gedaan en de conclusie van zowel Stig als mijzelf is dat deze de beste is die we al hebben gedaan. Stevige klimmers!!
Prachtige afdalingen: technisch en snel. Er zit er eentje tussen van 6 a 7 km en je doet er bijna 10 minuten over. Je komt dan wel van helemaal boven 512 meter in helemaal onderaan het dal terecht. Daarna heb je dus een klimmer van formaat!! Stig was dermate in vorm dat ik mede door mijn kleine overwicht in de achtervolging ben moeten gaan.
CONCLUSIE: deze blauwe route is het waard om voor één dag naar de Ardennen te gaan en deze eens lekker af te rijden. TODO!
Van: Geert LauwaertIngegeven op: 3-nov-2004Gereden op: 8-aug-2004
Helo,
Wij gaan regelmatig naar Smuid tegen S-Hubert. Wij hebben de rode MTB-route al meermaal gedaan. Na veel zoeken hebben we de afslag gevonden in Saint-Hubert. Daar draai je rondjes als je even niet goed oplet na de Aldi is het links-dan rechts en onmiddellijk links. De meeste zullen gewoon terug links gaan richting centrum en zo een rondje teveel maken.
Verder is er een rood pijltje weg door een boom die is gekapt. Dat is in het bos net voor de langste en zeer goede afdaling tot aan het water. Als je dat niet weet rijd je rechtdoor en kom je op blauw of groen terecht. Indien je geen kaart bijhebt rijd je dus verloren op rood op dat punt. We gaan morgen terug, benieuwd of het in orde is. Is al een jaar niet zo.

Verder is Saint-Hubert de max!!

Groeten van Yens, Stig, Joan, Geert en de mudskippers!!!!
Van: Patrick JespersIngegeven op: 12-nov-2003Gereden op: 9-nov-2003
Hallo, ik ben samen met een vriend de route blauw 5 van St. Hubert gaan rijden dit WE.
De bewegwijzering was prima en hebben nergens moeten zoeken naar pijltjes.

Wat enigsins tegenvalt is dat men in z'on bosrijke omgeving men geen parcours kan maken met enkel veld en boswegen.
Wij hebben meer dan de helft op de baan zitten rijden.
Wij proberen overmorgen Paliseul en breng dan verslag uit op die pagina.
Van: Peter PoelIngegeven op: 4-jan-2003Gereden op: 18-oct-2002
In het weekend van 18-19 en 20 oktober zijn we gaan mountainbiken in St-Hubert, er bestaat een zeer goede kaart maar deze heb je zeker niet nodig want de routes zijn zeer goed aangeduid.
De routes starten allemaal in het centrum van St-Huber en je kan ze zeer gemakkelijk combineren. Ze zijn niet extreem zwaar en niet zo technisch maar er zijn een paar lange beklimmingen bij die toch in de kuiten bijten.
Samengevat kan ik dus zeggen dat het zeker de moeite is om in St-Hubert te gaan mountainbiken.