logo

Informatie
VVV Syndicat d'Initiative , Érezée Tel: 086/47.73.01
Lokatie in Belgie
map will be loaded in a moment

Loading example gpx into google maps ...
Extra informatie
Fietsverhuur
Le Val de l'Aisne, Rue du TTA, Blier, Tel: 086/47.00.67
Opmerking
Kaart+boekje beschikbaar € 9,25 incl. verzendingskosten rekeningnummer: 850-8690572-49, SI Erezee
Commentaren
Uw eigen commentaar toevoegen
Van: MarkS Ingegeven op: 23-sep-2020 Gereden op: 23-sep-2020
De blauwe route van 21 kilometer gereden, dit 8s misschien leuk voor een beginner, maar de iets meer gevorderde mtb'er gaat deze route niet waarderen, veel asfalt zeker 5km, brede bosbouwpaden, en om een klimmetje met een paar grotere keien nu technisch te noemen gaat wat ver. Dus deze route heeft 1 leuk stuk van ongeveer 1,5 km langs het oude tramlijntje.en voorderest nims interessants, misschien leuk voor een gravel bike.
Van: Vincent Ingegeven op: 27-jun-2020 Gereden op: 27-jun-2020
OPGELET!!!
Ik heb vandaag deze routes gereden en vond de aanduiding zo belachelijk slecht dat ik met het tourisme bureau contact opnam om mijn beklag te doen. Daar vertelden ze mei dat ze bewust alle bordjes hebben weg gehaald gezien ze nieuwe circuits aan het uittekenen zijn...
De routes zijn dus enkel nog op GPS berijdbaar!
Van: tuk Ingegeven op: 1-jun-2014 Gereden op: 28-jun-2014
Zelfde ervaring als Lisa: belabberd aangeduid.
De rode 2 route voor de helft afgekregen, daarna met eigen inzicht terug gefietst.
Er was nog een groep van een man of 8. Ook verloren op zoek..
Als ze liever geen MTB-ers ontvangen heb ik liever dat ze dat vooraf zeggen...
Een domper.

Van: Lisa Ingegeven op: 26-apr-2014 Gereden op: 19-apr-2014
De blauwe lus gereden op een zonnige droge dag. Het startpunt is goed aangeduid bij de kerk van érezée. Leuke en mooie route zolang er pijltjes zijn. Helaas zijn er zeer veel weg. Nadat ik voor de zoveelste keer stilstond om op de kaart de juiste kant te kiezen, kwam ik lokale wandelaars tegen die zeiden dat de jagers niet van fietsers houden en dus plakkaatjes verwijderen. Ik heb ze dan ook niet volledig uitgereden omdat het echt niet meer leuk is als je constant moet stoppen.
Van: Joris Vaesen Ingegeven op: 7-may-2007 Gereden op: 4-may-2007
Erezée

Vrijdags begonnen we vol enthousiasme aan een route in Erezée. Vanuit onze chalet gelegen te Beffe, zijn we de fiets naar Erezée gereden.
We zijn de route gestart nabij een camping en dus niet aan het kerkplein. Hier stond een groot bord waarop alle routes stonden afgebeeld.
Eerst hebben we de rode route gedaan die al goed begint met een vrij steile en technische klim van een honderd tal meter. Eens boven kan je eventjes op adem komen. Kort daarna heb je opnieuw twee klimmetjes die niet al te steil zijn, maar toch gestaag naar boven gaan.
Hierna krijg je mooie afdaling voor de wielen, waar je al vlug beseft dat je voor zulke afdalingen graag een eindje voor bergop rijdt. Schitterende technische afdaling voorzien van voldoende keien en rotsen. Hier en daar dus wel opletten voor de opspringende keien, stenen en takken. Bewaar voldoende afstand bij de afdalingen.
Hierna krijgen we twee klimmetjes die vrij vlot te doen zijn. Het zijn weer hellingen die gestaag berop gaan. Na wat klimmen doen we kleine afdaling. Vanaf dan doen we klim van 3,5km die gaat over brede boswegen. Eens boven krijg je de tweede mooie afdaling. Hierna kan je weer even door rijden op het asfalt richting de camping waar we gestart zijn.

Persoonlijke indruk van de rode route:

De rode route is ideaal om te starten. Twee mooie afdalingen deden deze route smaken. Ik heb de singletracks en technische stukken wel wat gemist. De route deed ook veel brede wegen en asfalt aan wat ik persoonlijk steeds jammer vindt. Het aantal hoogtemeters spreekt voor zich. De moeilijkheidsgraad is niet erg hoog. Wel raad ik aan om een kaart te kopen want de route is hier en daar niet duidelijk bewijzerd. De pijlen hangen er wel, maar je moet soms goed opletten of je mist er eentje. De kaart is dan handig om juist in te pikken.
Aantal km: 14
Aantal hoogtemeters: 250 meter

Na de rode route zijn we gestart met de blauwe route. Deze vertrok eveneens vanuit de camping. Eerste kilometer ging over het dezelfde route als de rode route.
Dus weer met een technische klim naar boven. We draaien even later al vlug af om een kleine afdaling te doen.
Na deze afdaling krijgen onmiddellijk een stevige klim, een korte kuitenbijter waarbij we eens bovengekomen eventjes van moeten uitblazen.
Lang genieten we niet van de rust want na de afdaling gaat het weer stevig bergop. Een dikke 4km klimmen we door het bos. Deze klim voelen we aan de benen en het is op eigen tempo naar boven rijden.
We merken al vlug dat deze route veel meer te bieden heeft als de rode route en veel meer fysieke inspanning vraagt.
Na deze heerlijke klim volgt natuurlijk een mooie afdaling die helaas niet zo lang is (2km).
We doen wat kort klim werk op het asfalt en dalen dan weer kort in de bos en weien.
We krijgen daarna weer een serieuze klim voor de wielen, die op het tijdstip van de dag redelijk begint door de wegen. De 2 km bergop is vrij steil, eens boven gaan we kort bergaf, en weer kort en steil naar boven. Dit stukje is echt genieten. Nu hebben het zwaarste van de route wel gehad.
Het mooiste stuk van de route krijgen we min of meer in de afdaling. Na een mooie afdaling moeten we rechts op langs de spoorlijn op, dit gaat dan door het bos en is heerlijk om volgen. Tweemaal moeten we serieus in de remmen voor een aangelegd brugske met palen en even later voor een diepe geul dwars over de single track. Waar het verstandig is om af te remmen.
We komen onderaan een rivier, die we door het droge weer kunnen oversteken met de fiets. Toch opletten want bij veel neerslag kan deze wel diep zijn.
We vervolgen de weg die bergop gaat, niet erg steil maar gestaag. Boven is het wel opletten op de pijlen want op dit punt zijn we verkeerd gereden. We hebben een pijl gemist en kregen een steile technische afdaling die we niet terug omhoog wilde fietsen om de juiste pijl te zoeken. na wat zoekwerk op de kaart zijn we rechtstreeks naar de startplaats gefietst.

Persoonlijke indruk van de BLAUWE route:
Heel mooie route, hoofdzakelijk door bos. Stevige hellingen die met momenten vrij technisch waren met bijhorende afdalingen.
Vooral het stuk langs de spoorlijn is me bijgebleven. Deze route is zeker een aanrader en voor herhaling vatbaar.
aantal km: 14
aantal hoogtemeters: 650 meter
Van: NICK VERDEGEM Ingegeven op: 6-dec-2005 Gereden op: 3-dec-2005
met dezelfde 6 wippelgemse bikers plus twee gelegenheidsfietsers zijn we op zaterdag vertrokken vanuit Durbuy naar Erezee( 18 km)om daar een tweetal routes voor onze rekening te nemen.
Eerst de rode gedaan, die begint met een onmogelijke klim (dus te voet) maar daarna mooi parcours voor het grootste deel off road.
Door de bosbouw even moeten zoeken naar juiste richting. (na steile klim in het begin moet je boven naar rechts)
Zeker aan te raden in Erezee is de blauwe route. Deze begint met een stevige klim van een kleine vier kilometer en daarna een leuke afdaling met een prachtig stuk parcours evenwedig met de spoorlijn. Op het einde moet je even door de rivier.(ideaal om modder van versnellingen te spoelen)
Let op : bij tweede kruising van die rivier staat er rechts van het pad een stevige brug die je beter kan overrijden dan door het water te rijden, want daar is het algauw een halve meter diep, zoals een compagnon kon ondervinden.
algemen conclusie : vrij goed bewegwijzerde parcours, niet al te stevig wat klimkilometers betreft en de modder moet je er soms bijnemen, men rijdt tenslotte niet op asfalt!!
Van: Bert van Diesen Ingegeven op: 15-oct-2005 Gereden op: 14-oct-2005
Rij regelmatig hier in de omgeving. De blauwe route is toch wel de lekkerste. Deze route bevat alles wat je met biken kan tegenkomen klimmen, mooie afdalingen, bospaden, keienpaden en als mooiste het pad in het bos gelijk aan de spoorbaan. Dit is een glooiend pad met modder, stenen en alles wat een biker zich kan wensen. Aan het eind door de beek en je fiets is ook weer schoon (ook je voeten). Als je bekend bent in dit gebied kan je veel lussen er bij nemen met hele mooie bike paden.
Door het weer zijn de routes nooit hetzelfde.
Mooi en rustig gebied.
Van: Tom Ingegeven op: 27-jun-2005 Gereden op: 25-jun-2005
We waren op weekend in Erpigny,vlakbij Erezee.De eerste keer wou ik de rode 2 route doen,maar vond op het kerkplein geen vertrek voor deze tocht.Dus nam ik de donker blauwe route wat 20km zou moeten zijn.Dit vertrek vond ik dus wel.Het parcours vergt redelijk wat klimervaring,het gaat naar boven en blijft naar boven gaan.Over de wegwijzers was ik niet zo tevreden omdat er niet veel waren,dus denk ik wel dat ik een stukje zal gemist hebben.Zitten enkele toffe afdalingen bij.
Zondag had ik dan per toeval de rode 2 route wel gevonden maar was na enige meters de pijlen al kwijt,dan heb ik de oranje route genomen,niet lang maar wel de moeite wat afdalen en klimmen betreft.Ben op 7 km 2x lek gereden,mijn velgen stonden redelijk warm van de afdaling.
Dus,de parcours waren goed maar de bewegwijzering was onvoldoende om deftig te kunnen rijden.

Tom
Van: Willy Dejaegere Ingegeven op: 17-may-2005 Gereden op: 14-may-2005
We hebben een groot deel van de route aangeduid met rode 'bloso-pijlen' met vermelding van nr. 2 gevolgd (waar de route start weet ik, maar de route komt door Blier). Enkele zeer mooie klims, waarschijnlijk fietsbaar bij droog weer, waren nu modderbaden en dus te voet. Wel enkele schitterende stukjes, die je een mooi beeld geven van wat er kwa fietsen te beleven valt. Er zit wel wat veel asfalt in, de bepijling is aanwezig maar zeer karig.
Gelukkig voor ons ergens een pijl gemist en op een gr-route terecht gekomen en dat was wel de moeite. Heerlijk technisch naar boven en naar beneden.
We hebben de gps ons dan maar naar onze eindbestemming (Blier) laten leiden en elk bospad waar je in mocht dan ook ingereden en zo heel wat leukere padjes tegengekomen (ons totale tochtje van een 70km had zo toch een 1.200 hoogtemeters).
Tip: maak je route dus zelf op basis van een stafkaart, de bewegwijzerde routes zijn leuk voor iemand die wat kan fietsen en ne keer iets anders wil dan vlakke parcoursen, maar echt spektakel moet je er niet van verwachten.
Van: PhrAcE Ingegeven op: 24-may-2004 Gereden op: 23-may-2004
GROEN:
omdat ik deze route al vanbuiten ken (Hotton is mijn uitvalsbasis bij Ardennen-trips) neem ik deze geregeld als 'trainingsparcours' waarmee ik bedoel: m'n gemiddelde zo hoog mogelijk krijgen zonder te ontploffen...
Ik vind dit eigenlijk wel een mooie tocht van zo'n 25-tal km die goed aangegeven staat.

Je start aan de brug (er is een bord met alle routes op) en rijdt richting Marche-en-Famenne. Eerst een paar km grote baan, dan links afdraaien (aan een houten bushokje), dan een asfaltklimmetje om dan rechtdoor hobbelend over de wortels het bos te bereiken. Dan een stukje bos en aansluitend grindweg,daarna rechtsweg asfaltafdaling.

Dan net voor de sporen naar links, asfalt dat algauw grind wordt en overgaat in een serieuze kuitenbijter. Droog is het redelijk lastig, nat nog iets meer natuurlijk wegens de glibberigheid.
Bovengekomen gaat het slingerend door het bos. In de zomer is dit een snel stuk, in februari kon ik echter bijna niet rijden van het slijk+bladeren dat telkens ophoopte aan m'n remmen en zo m'n ganse wiel blokkeerde!

Daarna kom je uit het bos en klim je nog een beetje naar een boeregat waarvan de naam mij nu ontlglipt. Op het kruispunt moet je rechts, na enkele honderden meters moet je links het gras in! Vroeger reed ik er telkens voorbij...
Dan volgt een singletrack door weiland. Opnieuw: summer is fast, winter is slippery!

paar meters asfalt om dan linksweg een grindweg in te rijden...
daarna weer paar meters asfaltklim om dan een brede bosweg te nemen... dan komt er een stuk asfalt door de weiden. Leuk stuk om goed door te duwen. Er volgt nog een deftige klim ook en dan ff afdalen naar het volgende stuk offroad:

klim die start met losliggende keien en overgaat in bosweg met uitstekende keien. ff vals plat om dan nog meer te stijgen.
dan beetje vals plat en dalen naar grote asfalt. deze blijven volgen om dan rechts in te slaan naar grindpad. Voorbereiding voor grand finale! hierna volgt een afdaling om u tegen te zeggen!!

TIP: normaal moet je in't midden van de afdaling links afdraaien... Niet aantrekken en gewoon volle fond rechtdoor gaan! dan kom je op een grote asfaltweg uit die je links opdraait en beklimt. Volgende splitsing rechts nemen en verder klimmen. Je zit nu terug op de groene route. Boven gekomen kan je kiezen: asfalt dalen (maar dat is zo jammer ee... ofwel bosweg)
asfalt is gewoon rechtdoor naar het militair kerkhof, bosweg is rechtsweg de grindweg indraaien waarna je een bloedstollende downhill te wachten staat. Opgelet op't laatste want plots stopt het gewoon (vandaag bijna in prikkeldraad verzeild!). Je moet dan links de singletrack volgen en gewoon naar de grote weg rijden, deze links opdraaien naar Hotton (je kan nu de rooie plakaatjes nog volgend dacht ik)

Ik hoop dat deze beschrijving volledig is want 't is zomaar uit het hoofd getikt en dat ik hiermee iemand een plezier heb mee kunnen doen!
Van: Peter de Ruijter Ingegeven op: 12-apr-2004 Gereden op: 10-apr-2004
Ik was afgelopen weekend in Erezee. Op het kerkplein waren helaas geen mountainbike routes te zien, wel wandelroutes. Toen maar naar Hotton gegaan. Ik kan de groene route aanraden. De rode route bevat teveel asfalt.