logo
blauw (Herbeumont) Gemeenteplein ,  Herbeumont
rood (Herbeumont) Gemeenteplein ,  Herbeumont

Lussen
groen rood blauw blauw (Herbeumont)
17,5 km 20 km 25 km 23 km
rood (Herbeumont)
13 km

Informatie
VVV Cugnon , Cugnon Tel: 061/41.24.40
Office du Tourisme, Jean-Paul Ansay Grand-Place 12 6880, Bertrix Tel: 061/41.43.92 Fax:061/41.31.39
Lokatie in Belgie
map will be loaded in a moment

Loading example gpx into google maps ...
Extra informatie
Fietsverhuur
IC Camping, , Bertrix
Sport-Tour SPRL, Le Boulois 2
ASBL Promosports, rue du Saupont 117, Tel: 061/41.31.16
Opmerking
Topografische kaart verkrijgbaar (gecombineerd met wandeltochten)
Commentaren
Uw eigen commentaar toevoegen
Van: eddy Ingegeven op: 11-mar-2012 Gereden op: 3-mar-2012
Op weekend geweest om mtb-tochten voor deze zomer voor te bereiden.Ben in Bertrix de nodige kaarten gaan halen. Ook deze van Paliseul en Bouillon waren daar beschikbaar, dus heb ik deze ook maar gekocht. Ik verbleef in het kleine dorpje Auby sur Semois van waaruit we voor al deze routes kunnen vertrekken. Aangezien ik mijn fiets niet meehad zou ik dan maar een fikse wandeling maken langs een lus van de route van Cugnon die vlakbij het huis passeert. Met goede moed vertrokken en al vlug liep ik het bos in. Heel leuk baantje ,dacht ik, maar de vreugde was wel van heel korte duur.Nergens een peiltje te zien en dus maar de kaart erbij genomen. Volgens de kaart was ik wel op de goede weg en stapte dus maar verder om na 300m te moeten terug keren want het pad was volledig toegegroeid met doornstruiken. Heb nog geprobeerd om verder te stappen maar het was echt niet te doen. MAW: deze route is volgens mij zo slecht bewegwijzerd dat ze door bijna niemand nog gereden wordt en dus niet anders kan dan toegroeien. En aan de vorige commentaren te zien had ik het moeten weten . Heel spijtig dat ze daar niets aan doen want het blijft wel een mooie streek om te mt-biken. Zullen dan maar naar Bouillon en Palliseul gaan in de hoop dat het daar beter is.
Van: Arjan Ingegeven op: 30-aug-2010 Gereden op: 26-aug-2010
Ongeloofelijk dat er na jaren van klagen over slechte bewegwijzeging nooit wat aan gedaan word!
Ben vanuit Cugnon vertrokken en was na 4 km al 3x moeten stoppen om op de kaart te kijken.
Vond het trouwens zonde van mijn geld om een kaart te kopen want de mtb tocht doet zijn naam niet aan; ik denk dat 80% van de route over asfalt was!
Hele mooie omgeving maar een waardeloze tocht, je fiets langs de bossen inplaats van er door heen..
Van: TonK Ingegeven op: 16-aug-2010 Gereden op: 12-aug-2010
Ik was met het gezin een weekje op de camping van Bertrix, en heb altijd de mtb mee. De camping is een prima plek om daar vanaf de mtb-routes te rijden. Er kunnen mtb's worden gehuurd en tochtjes met begeleiding worden georganiseerd.
Heb bij de touristinformatie de staf-kaart gekocht. Een zijde wandelroutes, andere zijde mtb routes. Prima kaart, bijna alle paden incl. hoogtlijnen staan erop.
Je hebt de kaart wel hard nodig, omdat zoveel bordjes ontbreken, verkleurd zijn of op een andere manier niet leesbaar zijn.
Van: Johan G. Ingegeven op: 25-may-2010 Gereden op: 23-may-2010
Vertrokken op mobilhome parking in Herbeumont. De bewegwijzering schiet nog steeds op alle vlakken te kort. Ik geef iedereen de raad om in het plaatselijk VVV-kantoor een fiets- of wandelkaart te kopen (enkel open in het weekend). De hoogte verschillen zijn inderdaad groot, maar de streek is schitterend om in te rijden. Een halve dag in de bossen, langs en boven de Semois ge-mtb'd. Prachtig... we gaan zeker en vast nog eens terug om er nogmaals enkele dagen te mtb'n.
Van: Filip Van Casteren Ingegeven op: 10-nov-2009 Gereden op: 8-nov-2009
We hebben zondag een poging gedaan om de mtb routes te volgen en zijn vertrokken van in Cugnon. Na vier pijltjes ging het al mis, we hadden een topoagrafische kaart bij maar zelfs met die te raad plegen konden we de juiste route niet vinden. Debewegwijzering was gewoon niet meer terug tevinden. Wat heel jammer is natuurlijk,want het hoogteverschil is aanzinelijk en het is een heel mooie omgeving om te fietsen. We hebben dan zelf maar met onze kaart een route uitgestippeld en hebben dan toch nog een schitterende toer kunnen rijden. Hier en daar wel over de prikkeldraad moeten kruipen en door de wei moeten rijden, maar dat nemen we er bij.
Van: Frits Spek Ingegeven op: 25-may-2009 Gereden op: 23-may-2009
met het Hemelvaartsweekend 2 dagen te mountainbiken geweest.
eerst info ingewonnen bij de organisatie die de verschillende sport activiteiten aanbied. er wordt dan verteld dat de routes goed zijn aangegeven door middel van het bekende mountainbike-teken. een goede en duidelijke kaart hebben ze niet, alleen een zwart/wit copie`tje van de omgeving waar je helemaal niks aan hebt. voor een `duidelijke` kaart konden we bij de receptie terecht. daar konden we hem kopen voor maar liefst 8 euro! maar goed, het leek ons een vrij duidelijke kaart dus geen probleem. (dachten we) ik weet niet wie er over de verschillende routes en de weg-bewijzering gaat, maar dit is kort gezegt goed waardeloos! en er wordt dus niks mee gedaan als ik lees dat het al jaren bekend. wat andere ook al zeggen de meeste bordjes ontbreken of staan zo onduidelijk dat je regelmatig verkeerd rijd en ergens beneden op een doodlopend stuk uitkomt. waardeloos die kaart, maak een goede omschrijving van de routes en dan mag het best wat meer kosten. scheelt een hoop ergenis. erg jammer, maar evengoed wel lekker gefietst. het lijkt net of de organisatie het helemaal niks doet, terwijl het probleem al jaren bekend is. dus echt geen aanrader. gelukkig zijn er zat andere fietsroutes waar de mensen wel aandacht besteden aan kaarten en duidelijke weg-bewijzering. voor vragen: frits.spek@quicknet.nl veel mountainbike plezier!!
Van: van der maelen guy Ingegeven op: 10-may-2009 Gereden op: 9-may-2009
heb de tocht gereden . juist er ontbreken een paar plaatjes maar met een kaart is het goed te doen (mooi)
ps . in het info bureau in de avenue des combattants nr 8 daar kan je kaarten bekomen
en 100 m verderop is er een grote parking voor motorhomes met water ( gratis) .
deze plaatsen liggen juist op de blauwe en de rode routes je kan vandaar vertrekken
navigatie 49"46'38,68"Noord en 5°14'12.30"Oost
greetz guy
Van: guy Ingegeven op: 6-may-2009 Gereden op: 8-may-2009
ben ervaren mtb'er dit weekeinde ben ik in herbeumont op weekeinde
weert iemand de startplaats in herbeumont en waar ik een kaart kan verkrijgen
verdere ondervindingen geef ik maandag wel
gr.guy
Van: johan Ingegeven op: 15-jul-2008 Gereden op: 13-jul-2008
De blauwe pijl is zeker een mooi traject. Ik doe deze zeker 10 keer per jaar en ken deze weg van buiten.Ik ben een vaste kampeerder op camping betrix. Ik ben er binnenkort voor 3 weken op verlof,ik ga eens naar de info huis van bertrix voor dit probleem van de pijltjes aan te kaarten en hoop dat ze er iets aan doen.En zal de camping uitbater ook daarvan op de hoogte brengen.Maar in de verlengde weekends van mei en in de vakantie periode's worden er op de camping mtb ritjes georganiseerd door vaste kampeerders. En moet zeggen dat het mooie ritjes zijn.
Van: Olivier Ingegeven op: 18-may-2008 Gereden op: 10-may-2008
Vorige zaterdag de blauwe lus vanaf camping Bertrix gereden in zeer droog weer, een zeer mooie route, maar een stafkaart is nodig want helaas ontbreken tal van pijltjes, kan hier iets aan gedaan worden ?
Van: Marcel Ingegeven op: 13-may-2008 Gereden op: 4-may-2008
Het was de eerste keer ff zoeken, maar ik heb genoten. Op een paar plaatsen missen de bordjes, maar met een stafkaart is het prima te zoen. Vooral de afdaling langs de semois naar Cugnon is heerlijk. De treinbaan is saai, maar was wel de meest geleidelijke weg terug naar de Ardennencamping in Bertrix.
Van: die Ingegeven op: 18-mar-2008 Gereden op: 10-mar-2008
mooie route die blauw in Cugnon, maar tenzij je deze vroeger al eens gedaan hebt en een goed fotografisch geheugen hebt moet je er niet aan beginnen. Ik schat dat slechts 30% van de pijltjes er nog hangen. Jammer
Van: wouter verhaeghe Ingegeven op: 17-mar-2007 Gereden op: 6-mar-2007
De blauwe van Cugnon gereden en gestart met een man of zeven. Zonder stafkaart moet je er niet aan beginnen, want je vindt niet eens het eerste stuk onverhard. Jammer dat er zoveel pijltjes ontbreken, want het zag er anders toch wel interressant uit. Stuk spoorweg vals plat naar omhoog voor enkele kilometers, dan het bos in en terug een paar keer verkeerd gereden en gezocht. Terug gekeerd langs de grote weg en in het plaatselijke office de tourisme een stafkaart gekocht voor 7 euro. De groene gestart en langs de camping de beklimming begonnen, dan de afdaling tot beneden aan een beek, terug geen pijltjes meer. Daar is het naar links en niet rechtdoor, anders sla je een heel stuk over. Vervolgens lek gereden en enkele minuten verder ketting overgetrapt. Te voet teruggekeerd, maar mijn copain is met de stafkaart verder gereden en heeft zich nog geamuseerd. Enkel jammer dat de laatste kilometers over de verharde weg gingen. Conclusie voor Cugnon. De pijltjes moeten nodig vervangen en terug gehangen worden.
Van: Stan Vandriessche Ingegeven op: 30-jul-2006 Gereden op: 28-jul-2006
Op 28/07/2006 de blauwe route gereden vanuit de Kompas camping in Bertrix. Mooie route met afwisseling, enkel het stuk over de oude spoorwegberm (niet ver van Mortehan) is wat te lang en saai. Minpunt: de bordjes staan op een aantal plaatsen slecht en op andere plaatsen gewoon niet aangeduid. De route was zeker niet te rijden zonder stafkaart. Wel een aanrader qua natuur en omgeving.
Van: Lakke Ingegeven op: 1-may-2006 Gereden op: 1-may-2006
Fellow bikers...

Vandaag de blauwe route gereden...onwetend hoe lang ze was (25Km)waagden we ons er toch aan. Ondanks de aanhoudende regen en de sneeuwrestanten van gisteren was het een prachtige trip. Mijn maat die eens meeging om het MTB'en eens te proeven slaakte een zucht van opluchting toen we eindelijk aankwamen...

Prachtige afdalingen, ongelooflijk mooie paadjes en enkele "dooddoenerkes" van hellingen!!!

Toch was het op het laatst een beetje moeilijk (ter hoogte van die viaduct) om de wegwijzers te kunnen volgen...Dit tot groot ongenoegen van mijn maat die zijn tong bijna zag verdwijnen tussen zijn trappers...

Zeker een aanrader!!!

Greets...
Lakke.
Van: DuReal Ingegeven op: 28-feb-2006 Gereden op: 18-feb-2006
ik heb op zaterdag 28 februari 2006 de blauwe route in herbeumont gereden. het was koud en regende en de paden waren erg glad. de route bied weinig uitdaging. de route gaat volledig over brede bospaden. de omgeving is wel mooi. de route is leuk voor "erbij". maar niet echt de moeite waard.
Van: Richard Vrieling Ingegeven op: 3-aug-2005 Gereden op: 31-jul-2005
Vanuit Nederland hebben we, als onervaren fietsers, een weekend in Paliseul (Fays-les-Veneurs) doorgebracht en fietsen gehurrd bij Challenger Concept in Bertrix. Deze fietsen waren wel okee, maar niet super goed (o.a. geen bidonhouder). Zaterdag bij Paliseul gefietst (zie commentaren daar) en zondag de rode route van Cugnon. We zijn gestart bij Challenger Concept, vanaf daar een kaart meegekregen en snel de route gevonden. Ondanks het slechte weer van de afgelopen dagen was de route prima te fietsen en het is een erg mooie route. Zware klimmen (voor ons dan) en gave afdalingen maken het tot een afwisselend geheel. Af en toe miste er een bordje door omgezaagde bomen en op enkele kruispunten. Hierdoor hadden we 28 km op de teller ipv 20 op de kaart. Super aanrader voor de minder gevorderde fietser!!
Van: AxelRed Ingegeven op: 4-may-2005 Gereden op: 1-aug-2002
Jammer dat je de groene route niet gereden hebt. Boven de camping, ja na een zeer mooie klim, staat er wel degelijk een pijltje. Je moet dan schuin rechts, links loopt dood en volledig rechts ga je snel terug naar de asfaltweg. Vervolgens duik je het bos in en komen ook de avondtuurlijkere rijders aan bod via een smal pad , redelijk technisch. Afwisseling zat en goed aangeduid.
zo zie je maar ... hoe meningen kunnen verschillen. Ik ben in 2001 en 2002 op vakantie geweest in Cugnon, ja op die camping waarover al sprake. Ik zelf vond het daar fantastische fietsen, al moet ik toegeven dat ik eerder bij de beginners kan gerekend worden. Voor echte freaks zijn er mooiere paden in de ardennen.
De rode route bvb. Toegegeven, dat pad langs de spoorlijn is lang en saai, maar prachtige natuur toch ? En daarna wordt het toch meer afwisselend, dwars door een prachtig bos, ok meestal over brede paden, en niet technisch of echt spannend.

Van: Jan-Willem Sieben Ingegeven op: 22-mar-2005 Gereden op: 20-mar-2005
Op een van de eerste mooie lentedagen van 2005 hebben we de rode route vanuit Herbeumont en een gedeelte van de groene vanuit Cugnon gereden.

De rode route is erg saai, zeker voor een Ardennenrit. De 1e 3 km gaan over de grote weg, en vervolgens mag je 8-9 km over een oude spoorlijn rijden (kaarsrecht, nauwelijks profiel). De gehele route is trouwens over brede bospaden; er zit geen kilometer single-track bij. Leuk voor families en echte beginners. De Nederlandse routes op de Veluwe zijn spannender...

Vervolgens in Cugnon de groene geprobeerd. Deze begon goed:een mooie, steile klim langs een camping. Helaas eindigde deze route in een teleurstelling: boven aangekomen waren de routepijltjes verdwenen en door een gebrek aan kaart waren we gedwongen over de weg terug te rijden naar Cugnong.

Conclusie: rijd a.u.b. een paar km door naar Bouillon als je een beetje MTB ervaring hebt. Zonde van je tijd hier.
Van: Raymond Goddijn Ingegeven op: 7-aug-2004 Gereden op: 4-aug-2004
Op woensdag twee routes vanaf Cugnon gereden (groen en blauw). Routes waren goed gemarkeerd. Op twee punten stonden de bordjes twijfelachtig. De aangeschafte kaart met fiets-en wandelroutes bracht uitkomst. Fietsen gehuurd op de Kompascamping in Bertrix. NB: Fietsen dienen een dag eerder gereserveerd te worden voor 16.00 uur.
Mooie routes door mooi natuurgebied. Smalle paadjes en ook wat breedere.
Gedeeltelijk ook over asfalt.
Van: Roel en Raymond Goddijn Ingegeven op: 7-aug-2004 Gereden op: 5-aug-2004
Vandaag de verkorte blauwe route gereden (startpunt Herbeumont). Aldaar geen fietsverhuur kunnen ontdekken. Wij huurden vandaag de fietsen bij de Office du Tourisme in Cugnon. Hier zijn geen fietsen met vering in voorvork beschikbaar. Voor de door ons gereden route echter geen probleem. Route grotendeels over brede bospaden. Mooie omgeving.
Van: chris Ingegeven op: 21-jun-2003 Gereden op: 21-jun-2003
Ik heb reeds de drie tochten gedaan en vind ze goed, daar ik de streek goed ken kan ik soms langer van de rijbanen wegblijven. Dit jaar in mei deden we nog eens het rode parcours, mijn zoon van 11 reed ook mee. Enkel bij de beklimming naar St Medard had hij het moeilijk, de rest van de tocht kon hij een behoorlijk tempo aanhouden. Dit parcours is dan ook ideaal voor aanloop tot het zwaardere werk.
Van: Sermeus Ingegeven op: 8-apr-2003 Gereden op: 6-apr-2003
06/04/2003: We hebben voor rood gekozen. Leuk parcours. Geen al te steile hellingen, is perfect indien weining ervaring. Spijtig dat het begin en einde op de openbare weg is. In het eerste off-road gedeelte moet je links op de oude brug klimmen en niet rechtdoor op de openbare weg. Peiltje ontbreekt daar ze de bomen hebben omgehakt. Heel leuke afdaling in een rustige vallei.
Van: test Ingegeven op: 13-mar-2003 Gereden op: 1-jan-2004
test
Van: Marc Raes Ingegeven op: 20-aug-2001 Gereden op: 20-aug-2001
20 augustus 2001
Ik heb beide routes (blauw en rood) gefietst en kan deze enkel en alleen maar aanbevelen. Een prima (nieuwe) bewegwijzering met dikwijls een tweede pijltje ter bevestiging vlak na het kruispunt. Was het overal maar zo. Het rode parcours is amper moeilijker dan het blauwe, wel iets meer hoogteverschillen en wat meer asfalt. Voor beide parcours is enige conditie vereist, veel bosweg, waaronder een oude spoorwegberm, weinig asfalt en enkele spectaculaire afdalingen langs klaterende beekjes. Voor de vroege vogels onder ons: reëen, vossen, reigers, roofvogels en eekhoorntjes