logo  
RienneRienne
Vertrekpunten
Lus Waar Adres Telefoon/Fax
Kerk van Rienne Auberge des Ardennes

Lussen
24 km 26,5 km 26,5 km

Informatie
Dienst voor toerisme , Rienne Tel: 061/58.74.84
Share
Lokatie in Belgie
map will be loaded in a moment

Loading example gpx into google maps ...
Extra informatie
Commentaren
Uw eigen commentaar toevoegen
Van: L. Appermont Ingegeven op: 1-mar-2004 Gereden op: 29-feb-2004
Sneeuw in de Ardennen! Op weg dus. Naar Rienne. De Waalse bepijling kennende koop ik meteen een stafkaart (€7). De mevrouw in het office de tourisme kondigt met trots aan dat er langlaufpistes open zijn. Om te fietsen? Ze zucht en ietwat teleurgesteld diept ze de plaatselijk stafkaart op. Rienne ligt op 4 km van Gedinne. Ongeveer 200 km mtb-parcours doorkruisen de streek.
In het 'centrum' van Rienne staat een bord met de parcours. Rood 'le buffle' staat daar aangegeven als een 27 km lange tocht. Op de kaart staat 'le buffle' als 51 km... . Ik zie wel. Na100 meter moet ik voor het eerst mijn kaart bovenhalen. Geen bordje naar rechts... . Na één kilometer kom ik op het eerste off-road stuk. En ik zal voor de rest van de dag bijna geen asfalt meer zien. Vanaf hier is ook alles besneeuwd. Leuk. En technisch. En lastig. Sommige stukken zijn pokkezwaar. Zelf op sommige kleine afdalingetjes moet ik duwen om beneden te geraken. De route is behoorlijk aangegeven, maar voor de veiligheid diep ik regelmatig m'n stafkaart op om het overzicht te behouden. De hellingen zijn nooit extreem. De wegen variëren van goed berijdbaar tot zwaar omgeploegde stukken. Bij nat weer moet dit een modderpoel zijn. De grote plassen zijn nu bevroren en de sneeuw zorgt ervoor dat de harde aarde geen te grote belemmering vormt om mijn eigen lijn uit te tekenen. Na een kleine 10 km kom ik op een stuk waar nogal wat bomen over de weg liggen. Fiets over de schouder dus. Dan begint het hard te sneeuwen. Rond mijn remmen en derailleur hopen de sneeuw zich op. Mijn spaken en velgen vormen bijna een vol wiel! Rond de 20 kilometer begint een goed en licht glooiend bospad die ongeveer de rest van de tocht aanhoudt. Bij goede omstandigheden moet je hier 25 km/u kunnen halen. Ik rij aan 10 km/u... . Nog een laatste kleine lus en uiteindelijk kom ik terug in Rienne, met 30 kilometers op de teller en 500 hoogtemeters. Het is 3u30. Ik ben moe, maar kan nog meer, maar vrees een beetje om in het donker terecht te komen. Vier uren fietsen voor 30 km...? Slecht in vorm?

De volgende dag is een vriend me komen vergezellen. We vangen opnieuw dezelfde tocht aan en doordat ik nu de weg ken fiets ik een stuk sneller. Al gauw wordt duidelijk dat ik gisteren niet in slechte doen was. Ik moet voortdurend wachten op mijn copain die het zowel technisch als fysiek niet makkelijk heeft om zich in de sneeuw voort te bewegen. Op het einde van de rode tocht nemen we er nog enkele blauwe en groene varianten bij. Hier vinden we al wat heviger stukken terrein, waar de hartslag in het zenith gaat om de fiets recht te houden. Deze keer hebben we ongeveer 40 km afgebold in een dikke 3u.

Dus: mooie streek, mooie parcours, niet te zwaar en tal van mogelijkheden om de tocht uit te breiden c.q. in te korten. Goed doch niet uitstekend uitgepijld. Kaart kopen dus. Ik ga zeker nog terug om de ander circuits te doen, waaronder de 'transvillage' 70 km.
Van: L. Appermont Ingegeven op: 1-mar-2004 Gereden op: 29-feb-2004
Sneeuw in de Ardennen! Op weg dus. Naar Rienne. De Waalse bepijling kennende koop ik meteen een stafkaart (€7). De mevrouw in het office de tourisme kondigt met trots aan dat er langlaufpistes open zijn. Om te fietsen? Ze zucht en ietwat teleurgesteld diept ze de plaatselijk stafkaart op. Rienne ligt op 4 km van Gedinne. Ongeveer 200 km mtb-parcours doorkruisen de streek.
In het 'centrum' van Rienne staat een bord met de parcours. Rood 'le buffle' staat daar aangegeven als een 27 km lange tocht. Op de kaart staat 'le buffle' als 51 km... . Ik zie wel. Na100 meter moet ik voor het eerst mijn kaart bovenhalen. Geen bordje naar rechts... . Na één kilometer kom ik op het eerste off-road stuk. En ik zal voor de rest van de dag bijna geen asfalt meer zien. Vanaf hier is ook alles besneeuwd. Leuk. En technisch. En lastig. Sommige stukken zijn pokkezwaar. Zelf op sommige kleine afdalingetjes moet ik duwen om beneden te geraken. De route is behoorlijk aangegeven, maar voor de veiligheid diep ik regelmatig m'n stafkaart op om het overzicht te behouden. De hellingen zijn nooit extreem. De wegen variëren van goed berijdbaar tot zwaar omgeploegde stukken. Bij nat weer moet dit een modderpoel zijn. De grote plassen zijn nu bevroren en de sneeuw zorgt ervoor dat de harde aarde geen te grote belemmering vormt om mijn eigen lijn uit te tekenen. Na een kleine 10 km kom ik op een stuk waar nogal wat bomen over de weg liggen. Fiets over de schouder dus. Dan begint het hard te sneeuwen. Rond mijn remmen en derailleur hopen de sneeuw zich op. Mijn spaken en velgen vormen bijna een vol wiel! Rond de 20 kilometer begint een goed en licht glooiend bospad die ongeveer de rest van de tocht aanhoudt. Bij goede omstandigheden moet je hier 25 km/u kunnen halen. Ik rij aan 10 km/u... . Nog een laatste kleine lus en uiteindelijk kom ik terug in Rienne, met 30 kilometers op de teller en 500 hoogtemeters. Het is 3u30. Ik ben moe, maar kan nog meer, maar vrees een beetje om in het donker terecht te komen. Vier uren fietsen voor 30 km...? Slecht in vorm?

De volgende dag is een vriend me komen vergezellen. We vangen opnieuw dezelfde tocht aan en doordat ik nu de weg ken fiets ik een stuk sneller. Al gauw wordt duidelijk dat ik gisteren niet in slechte doen was. Ik moet voortdurend wachten op mijn copain die het zowel technisch als fysiek niet makkelijk heeft om zich in de sneeuw voort te bewegen. Op het einde van de rode tocht nemen we er nog enkele blauwe en groene varianten bij. Hier vinden we al wat heviger stukken terrein, waar de hartslag in het zenith gaat om de fiets recht te houden. Deze keer hebben we ongeveer 40 km afgebold in een dikke 3u.

Dus: mooie streek, mooie parcours, niet te zwaar en tal van mogelijkheden om de tocht uit te breiden c.q. in te korten. Goed doch niet uitstekend uitgepijld. Kaart kopen dus. Ik ga zeker nog terug om de ander circuits te doen, waaronder de 'transvillage' 70 km.
Van: L. Appermont Ingegeven op: 1-mar-2004 Gereden op: 29-feb-2004
Sneeuw in de Ardennen! Op weg dus. Naar Rienne. De Waalse bepijling kennende koop ik meteen een stafkaart (€7). De mevrouw in het office de tourisme kondigt met trots aan dat er langlaufpistes open zijn. Om te fietsen? Ze zucht en ietwat teleurgesteld diept ze de plaatselijk stafkaart op. Rienne ligt op 4 km van Gedinne. Ongeveer 200 km mtb-parcours doorkruisen de streek.
In het 'centrum' van Rienne staat een bord met de parcours. Rood 'le buffle' staat daar aangegeven als een 27 km lange tocht. Op de kaart staat 'le buffle' als 51 km... . Ik zie wel. Na100 meter moet ik voor het eerst mijn kaart bovenhalen. Geen bordje naar rechts... . Na één kilometer kom ik op het eerste off-road stuk. En ik zal voor de rest van de dag bijna geen asfalt meer zien. Vanaf hier is ook alles besneeuwd. Leuk. En technisch. En lastig. Sommige stukken zijn pokkezwaar. Zelf op sommige kleine afdalingetjes moet ik duwen om beneden te geraken. De route is behoorlijk aangegeven, maar voor de veiligheid diep ik regelmatig m'n stafkaart op om het overzicht te behouden. De hellingen zijn nooit extreem. De wegen variëren van goed berijdbaar tot zwaar omgeploegde stukken. Bij nat weer moet dit een modderpoel zijn. De grote plassen zijn nu bevroren en de sneeuw zorgt ervoor dat de harde aarde geen te grote belemmering vormt om mijn eigen lijn uit te tekenen. Na een kleine 10 km kom ik op een stuk waar nogal wat bomen over de weg liggen. Fiets over de schouder dus. Dan begint het hard te sneeuwen. Rond mijn remmen en derailleur hopen de sneeuw zich op. Mijn spaken en velgen vormen bijna een vol wiel! Rond de 20 kilometer begint een goed en licht glooiend bospad die ongeveer de rest van de tocht aanhoudt. Bij goede omstandigheden moet je hier 25 km/u kunnen halen. Ik rij aan 10 km/u... . Nog een laatste kleine lus en uiteindelijk kom ik terug in Rienne, met 30 kilometers op de teller en 500 hoogtemeters. Het is 3u30. Ik ben moe, maar kan nog meer, maar vrees een beetje om in het donker terecht te komen. Vier uren fietsen voor 30 km...? Slecht in vorm?

De volgende dag is een vriend me komen vergezellen. We vangen opnieuw dezelfde tocht aan en doordat ik nu de weg ken fiets ik een stuk sneller. Al gauw wordt duidelijk dat ik gisteren niet in slechte doen was. Ik moet voortdurend wachten op mijn copain die het zowel technisch als fysiek niet makkelijk heeft om zich in de sneeuw voort te bewegen. Op het einde van de rode tocht nemen we er nog enkele blauwe en groene varianten bij. Hier vinden we al wat heviger stukken terrein, waar de hartslag in het zenith gaat om de fiets recht te houden. Deze keer hebben we ongeveer 40 km afgebold in een dikke 3u.

Dus: mooie streek, mooie parcours, niet te zwaar en tal van mogelijkheden om de tocht uit te breiden c.q. in te korten. Goed doch niet uitstekend uitgepijld. Kaart kopen dus. Ik ga zeker nog terug om de ander circuits te doen, waaronder de 'transvillage' 70 km.
Van: Dirk Deroover Ingegeven op: 28-jul-2002 Gereden op: 28-jul-2002
28/07/2002:<br>
De groen-gepijlde omloop "Le Grenadier" gevolgd vanuit Vencimont,na een kleine 500 m volgt er een passage doorheen het bos van een vijftal kilometer met twee hellingen,vandaar gaat het over asfalt richting Rienne(alwaar men ook deze tocht kan aanvatten). Na in totaal ca.8 km op de teller stootte ik op de laatste pijl aan het oudstrijdersmonument van Rienne,vandaaruit zocht ik nog gedurende 14 kilometer(!!)naar de eerstvolgende groene pijl...tevergeefs,dan maar terug over de weg naar vertrekpunt Vencimont.<br>
Daags daarna probeer ik de tocht opnieuw ditmaal gewapend met de MTB-route kaart van Gedinne. Deze kaart is verkrijgbaar in de meeste winkels en toeristische centra voor de som van ca.7euro,en is zeker geen overbodige luxe!<br>
Een eerste tegenstrijdigheid;volgens de kaart is de groengepijlde tocht Le Grenadier 24 kilometer lang,volgens de vertrekborden in Vencimont,Rienne en Gedinne echter 37 kilometer...enfin…<br>
Dank zij de kaart kan ik met enig speurwerk de juiste route die ik daags voordien wegens ontbrekende pijltjes niet vond in Rienne toch reconstrueren,blijkt dat de groene pijltjes(alsook de blauwe van de 70 kilometer-lange Transvillage,die te Rienne grotendeels het traject van de groene route volgt)door flauwe plezanterikken vakkundig zijn verwijderd van de houten paaltjes,dit gedurende talrijke kilometers tot ongeveer Vieux-Champs(halverwege Gedinne)<br>
Vanaf hier zijn de pijltjes terug van de partij-alhoewel je goed uit je doppen moet kijken om ze niet voorbij te rijden.<br>
We passeren kort daarop een eerste maal door Gedinne en maken hier een grote lus,alvorens we een tweede maal Gedinne binnenrijden volgen we kilometerslang een wegje de naam nauwelijks waardig want haast onzichtbaar door de welige plantengroei,vermits we een tweetal maal een zijwegje voorbijrijden,zou het zeker niet overbodig geweest zijn hier extra pijltjes ter bevestiging te plaatsen,want die hele lange doortocht door de hoge plantengroei is van die aard dat men gaat twijfelen of men nog wel op het juiste spoor zit.<br>
De tweede doortocht in Gedinne begint(nog maar eens!)met een speurtocht naar de groene pijltjes,gelukkig hebben we de kaart bij de hand en ontbreken er hier slechts drie stuks,zodat we zonder al te veel vloekwerk terug op de juiste weg zitten.Vanaf hier tussen Gedinne en Vencimont situeert zich het mooiste deel van het traject,grotendeels door de bossen in de vallei van de Houille rivier dewelke we hoofdzakelijk links van ons volgen,sommige stukken vergen hier veel techniek en stuurkunst,kortom hier kan de echte liefhebber wel degelijk zijn hartje ophalen.<br>
Na afloop had ik 40 kilometer op de teller staan(pijlenspeurtochten inbegrepen)
Besluit;een mooie tocht(alhoewel er best wat minder asfaltstroken mochten hebben ingezeten),de tocht had beslist zwaarder kunnen uitvallen in deze streek maar de steilste hellingen werden blijkbaar bewust vermeden.De overvloedige regen van de voorgaande dagen ten spijt bleef de ondergrond gedurende de hele omloop vrijwel droog.<br>
Minpunten;zoals op zoveel afgepijlde omlopen in ons land,is hier eens te meer de bewegwijzering,vooral te Rienne waar het onmogelijk is om zonder de kaart bij de hand te hebben de route te vervolgen,de verwijderde pijltjes zouden dringend moeten opnieuw geplaatst worden.Ook zouden op de soms kilometerlange rechte stukken best wat meer pijltjes ter bevestiging mogen staan.